Winkelwagen € 0,00 (winkelwagen is leeg)

U hebt niets in uw winkelwagen.

Calcium - een super belangrijke voedingsingredient

Calcium, ook wel kalk genoemd, is een mineraal in het lichaam dat betrokken is bij de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit. In dit artikel leest u wat calcium precies doet voor het lichaam en hoe u ervoor zorgt dat u voldoende binnenkrijgt.

Bijna al het calcium dat het lichaam bevat zit in de botten en tanden. Hoe meer calcium er in het lichaam zit, des te sterker de botten en tanden blijven. Maar ook het gedeelte dat in de lichaamsvloeistoffen circuleert is van groot belang voor het lichaam. Calcium is namelijk betrokken bij de regulatie van spiersamentrekkingen, het doorgeven van zenuwimpulsen en het afgeven van hormonen. Ook is dit mineraal van belang voor de bloedstolling en voor het transport van andere stoffen zoals natrium, kalium en magnesium.

Volgens de Gezondheidsraad hebben volwassen mannen en vrouwen gemiddeld 1000 milligram calcium per dag nodig. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zit calcium niet alleen in melk. Calcium is een mineraal dat door planten uit de grond wordt opgenomen. Dieren verkrijgen calcium door die planten te eten, waardoor het ook in hun melk terecht komt. Maar behalve in melk en kaas zit calcium ook in brood, groenten, noten, peulvruchten en aardappelen. Deze voedingsmiddelen bevatten wat minder calcium dan zuivelproducten, maar dragen wel bij aan de totale calciumvoorziening.

Calcium wordt dus verkregen door het eten van voedingsmiddelen die de stof bevatten. De opname van calcium door het lichaam wordt echter beïnvloed door een aantal factoren. Zo dragen voldoende lichaamsbeweging en voldoende vitamine D bij aan een verhoogde opname van calcium. Beweegt u te weinig en heeft u ook aan lager vitamine D-gehalte, dan daalt de opname van calcium in het lichaam. Daarnaast nemen ouderen calcium minder goed op, extra lichaamsbeweging en vitamine D is dan van belang om de opname van calcium te blijven bevorderden. Let ook goed op met alcohol: dit leidt ook tot een verminderde opname van calcium.

Wat als u te weinig calcium binnenkrijgt?

Te weinig calcium is een risico voor uw botten, bij een langdurig calciumtekort zullen de botten eerder gaan ontkalken. Als u onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 1000 milligram zit, is het raadzaam om meer producten te eten die calcium bevatten of een aanvulling in de vorm van een supplement te kiezen waarin calcium zit.

Geef een reactie
Nederlands-TOPV

Moment...

{{var product.name}} is toegevoegd aan uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen

{{var product.name}} is verwijderd uit uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Nederlands-TOPV   Bezig met laden...