Winkelwagen € 0,00 (winkelwagen is leeg)

U hebt niets in uw winkelwagen.

Aminozuur tryptofaan en het effect op Serotonine

Het aminozuur Tryptofaan is één van de essentiële aminozuren die het lichaam nodig heeft. Op het goed functioneren van ons lichaam en hoe goed we ons daarbij voelen heeft Tryptofaan een grote invloed. Tryptofaan heeft nog een aantal verschillende functies, die in dit artikel omschreven worden.

 

Wat is Tryptofaan?

Tryptofaan is een essentieel aminozuur. Aminozuren zijn de bouwstoffen van alle eiwitten en het spierweefsel. Een eiwit kan wel uit honderden aminozuren bestaan, die op hun beurt weer in veel verschillende patronen gerangschikt kunnen zijn. Bij het aanmaken van eiwitten worden twintig verschillende aminozuren gebruikt. Één van deze twintig essentiële aminozuren is Tryptofaan. Tryptofaan wordt samen met andere vitamines en mineralen door de hersenen gebruikt om serotonine aan te maken. Daarnaast is Tryptofaan is ook een bouwstof voor melatonine.

 

Voordelen van Tryptofaan

Tryptofaan wordt door het lichaam gebruikt of serotonine aan te maken, en melatonine op te bouwen. Serotonine is een neurotransmitter die de slaap reguleert en stimuleert.

Melatonine reguleert het dag- en nachtritme, wat belangrijk is voor een goede nachtrust. Tryptofaan wordt in het lichaam omgezet in 5-hydroxytryptofaan, afgekort tot 5-HTP, wat vervolgens weer omgezet wordt in serotonine. 5-htp is een natuurlijke rustgever, onderzoeken laten zien dat 5-HTP even goede, of betere resultaten geeft dan farmaceutische antidepressiva, echter met beduidend minder bijwerkingen. 5-htp wordt daardoor steeds vaker gebruikt door mensen die een natuurlijk en effectief alternatief willen hebben voor de reguliere middelen voor de gemoedstoestand. Inname van Tryptofaan kan er dus voor zorgen dat uw gemoedstoestand verbetert, en kan depressies voorkomen.

 

Hoe krijgt u genoeg Tryptofaan binnen?

Mensen hebben van nature een lage voorraad Tryptofaan in hun lichaam. Niettemin zijn slechts relatief kleine hoeveelheden nodig om in de behoefte te voorzien. De aanbevolen dagelijkse inname ligt tussen 250 mg en 425 mg per dag. De natuurlijke variant van Tryptofaan wordt I-Tryptofaan genoemd, en krijgt u binnen door het consumeren van vlees, vis, kalkoen, kwark, melk, bananen en chocola. Daarnaast kunt u ook voedingssupplementen innemen die Tryptofaan bevatten. Deze supplementen zijn verkrijgbaar bij de apotheek, de drogist en in online winkels.

Geef een reactie
Nederlands-TOPV

Moment...

{{var product.name}} is toegevoegd aan uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen

{{var product.name}} is verwijderd uit uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Nederlands-TOPV   Bezig met laden...