Winkelwagen € 0,00 (winkelwagen is leeg)

U hebt niets in uw winkelwagen.

Waarom een dosering hoger dan de ADH?

Doseringen van vitaminen en mineralen in voedingssupplementen liggen vaak hoger dan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) op de verpakking. Dit is om rekening te houden met een verhoogde behoefte doordat je wat ouder wordt, zwanger bent of heel fanatiek sport. Maar ook door stress of langdurig medicijngebruik kan de behoefte hoger zijn. En een hogere dosering kan een meer optimale situatie geven.

Wat zegt ADH op de verpakking?
De ADH die op verpakkingen staat geeft een algemene indicatie van de hoeveelheid vitaminen en mineralen die iemand nodig heeft. Het is een vast getal, dat in wetgeving is vastgelegd en niet verschilt per doelgroep. Het is niet aangepast aan verschil in behoeften voor geslacht, leeftijd of specifieke omstandigheden. En wijkt dus soms af van aanbevelingen die de Gezondheidsraad geeft voor de inname van vitaminen en mineralen voor specifieke doelgroepen.

Verhoogde behoefte?
Verschillende groepen mensen hebben baat bij iets extra’s. Omdat zij een verhoogde behoefte hebben. De Gezondheidsraad adviseert een vitaminesupplement aan pasgeboren baby’s, kinderen, ouderen, zwangere vrouwen, veganisten, mensen met een getinte huid en mensen die nauwelijks in de zon komen.

Maar ook bij stress, roken, intensief sporten, een periode van afvallen, een chronische ziekte, medicijngebruik of een vegetarisch dieet kunnen meer vitamines of mineralen nodig zijn.

De ADH op de verpakking houdt geen rekening met deze verhoogde behoefte. Ter illustratie: voor vitamine D is de ADH op de verpakking gesteld op 5 microgram. Dat betekent dat op producten die 10 microgram vitamine D bevatten, dus een percentage staat van 200 % van de ADH. Dat is dus twee keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid, terwijl het overeenkomt met het advies van de Gezondheidsraad om dagelijks in te nemen voor bijvoorbeeld een vrouwen van 50+. Voor mensen boven de 70 is deze 10 microgram slechts de helft van de adviesdosering.

Optimale gezondheid?
Binnen de wetenschap wordt steeds meer op een andere manier naar gezondheid gekeken én nieuwe functionaliteiten ontdekt. Zo ging het bij vitamine D vroeger vooral om de botgezondheid, nu zijn ook effecten aangetoond op het immuunsysteem (weerstand), de spieren en op het gebruik van calcium door het lichaam. Ook van vitamine C is nu bekend dat dit – bij een hogere dosering - waardevol is tijdens en na zware fysieke inspanning. Dit zijn zo twee situaties waarin mensen baat hebben bij hogere doseringen, die voor hen een meer optimale vitaminestatus geeft.

Veilig gebruik
Belangrijk om te weten is dat er voor veel vitaminen en mineralen een ruime marge zit tussen wat wordt aanbevolen (de ADH) en de veilige bovengrens. Dat is het niveau waarbij is aangetoond dat er bij langdurig gebruik geen nadelige effecten optreden. Voor vitamine E heeft de Europese organisatie voor voedselveiligheid (EFSA) een bovengrens gesteld op 300 mg per dag, dat is 2500% van de ADH. Dergelijke hoge percentages van de ADH zijn dus absoluut niet vreemd. Voor de vitamines B1, B2, B12 en pantotheenzuur is zelfs geen veilige bovengrens vastgesteld. Dat is omdat er geen negatieve effecten zijn waargenomen.

Uiteraard is het goed dat mensen zelf kijken naar wat ze nodig hebben en wat ze binnen krijgen. En dat ze zich houden aan het gebruiksadvies op de verpakking, van de voedingssupplementen die ze gebruiken.

Bron: www.npninfo.nl

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.

Nederlands-TOPV

Moment...

{{var product.name}} is toegevoegd aan uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen

{{var product.name}} is verwijderd uit uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Nederlands-TOPV   Bezig met laden...
  Bezig met laden...