Winkelwagen € 0,00 (winkelwagen is leeg)

U hebt niets in uw winkelwagen.

Vitamine B12

Vitamine B12

Vitamine B12 - Methylcobalamine

Vitamine B12 Methylcobalamine is een bijzondere in de reeks B-vitaminen. Bij Topvitamins vindt u de perfecte B12-supplementen. Ouderen, vegetariërs of mensen met een glutenallergie hebben extra hoeveelheden vitamine B12 nodig om het tekort te compenseren.

 
 
  Vitamine B12    Vitamine B12 tekort    Vitamine B12 gezondheidsclaims    Vitamine B12 dosering    Wat zijn de beste vitamine B12 supplementen?  

Vitamine B12

Vitamine B12 – methylcobalamine is een vitamine die nogal eens wordt onderschat door mensen. Toch is het een zeer belangrijke vitamine. Deze vitamine wordt niet aangemaakt door het lichaam en halen we vooral uit de voeding. Waarom is vitamine B12 zo belangrijk?

 

Wat is vitamine B12?

Vitamine B12 is een vitamine die ons lichaam nodig heeft. Het is belangrijk voor de aanmaak van rode bloedcellen. Het helpt mee voor een goede werking van het energiestelsel en hierdoor heb je minder snel last van vermoeidheid. Vitamine B12 zit voornamelijk in dierlijke producten. Denk aan vlees, melk en eieren. Wanneer je hier niet genoeg van binnenkrijgt, heb je vaak een tekort aan vitamine B12. Vitamine B12 is een belangrijke vitamine, die grote invloed heeft op het functioneren van het menselijk lichaam. Zo is de vitamine nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor de werking van het zenuwstelsel, waardoor de vitamine onmisbaar is voor de mens. De vitamine wordt ook wel cobalamine genoemd en is de enige vitamine die in water oplosbaar is en zo in het lichaam wordt opgeslagen. Meer over vitamine B12, leest u in onderstaande tekst.

 

Waar zit vitamine B12 in?

De vitamine komt in enkele voedingsmiddelen voor. Vanuit deze voedingsmiddelen kan de vitamine worden opgenomen in het menselijk lichaam, maar hierbij is het lichaam wel afhankelijk van de Intrinsic Factor. Dit is een eiwit dat in de maag wordt gemaakt en onmisbaar is bij het opnemen van de vitamine. Met behulp van de Intrinsic Factor, wordt vitamine B12 vanuit de volgende voedingsmiddelen in het menselijk lichaam opgenomen:

-       Melk.

-       Vlees en vleeswaren.

-       Vis.

-       Eieren.

 

Veganisten: sneller een tekort

De vitamine komt dus alleen voor in dierlijke producten, zoals melkproducten en vleeswaren. Bent u veganist en krijgt u hierdoor geen dierlijke producten binnen, dan is de kans groter dat u te maken kunt krijgen met een vitamine B12 tekort. Sommige mensen denken dat de vitamine ook voorkomt in algen en zeewieren, maar dit is niet het geval. Zo komt er in deze voedingsmiddelen wel een op de vitamine lijkende stof voor, maar deze stof heeft niet dezelfde werking als de vitamine. Als u veganist bent en denkt uw tekort aan de vitamine op te kunnen vullen door algen en zeewieren te eten, heeft u het dus helaas mis.

Wanneer heb je een tekort aan vitamine B12?

Je krijgt een vitamine B12 tekort wanneer je te weinig dierlijke producten binnenkrijgt. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met een ongezond eetpatroon. Ook veganisten en vegetariërs lopen het risico om een tekort aan vitamine B12 te hebben. Zij krijgen immers veel minder of zelfs geen dierlijke producten binnen. Een nadeel is dat een tekort altijd pas later wordt opgemerkt, waardoor je niet altijd in de gaten hebt dat je klachten van een vitaminetekort komen. Dit komt omdat het lichaam de vitamine B12 voor een wat langere periode kan opslaan. Pas wanneer deze reserve op is, ervaar je de klachten die horen bij een tekort aan vitamine B12.

 

Wat kun je doen tegen een tekort?

Wanneer je een tekort hebt aan vitamine B12, dan is het vooral belangrijk dat je eens kritisch naar je eetpatroon kijkt. Wat kun je bijvoorbeeld veranderen? Is het mogelijk om (meer) dierlijke producten te eten? Wanneer dit niet mogelijk is, omdat je bijvoorbeeld veganist bent, kun je ook kiezen voor supplementen.

Om te voorkomen dat u te maken krijgt met een tekort aan de vitamine, kunt u extra vitamine B12 innemen. Zeker als u veganist bent en helemaal geen dierlijke producten nuttigt of als u niet van dierlijke producten houdt of allergisch voor specifieke dierlijke producten bent en de voedingsmiddelen hierdoor niet vaak eet, is het verstandig om uw tekort aan de vitamine aan te vullen door extra vitaminen te slikken.

Van hoog naar laag sorteren

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
per pagina
  • Akne-Zyme, 110 gram (90 Capsules) - Enzymatic Therapy

    Akne-Zyme, 110 gram (90 Capsules) - Enzymatic Therapy

    Normale prijs: € 22,95

    Speciale prijs: € 19,95

  • Alive! Whole Food Energizer Multivitamine Zonder Toegevoegd IJzer - Nature's Way (180 Tabletten)

    € 62,95

  • B12 1000 μg (100 kauwtabs) - NOW Foods

    B12 1000 μg (100 kauwtabs) - NOW Foods

    € 19,50

    Niet op voorraad

  • B12 Actief (100 zuigtabs) - NOW Foods

    B12 Actief (100 zuigtabs) - NOW Foods

    € 22,50

  • Energy B-12 2000 μg (75 sachets) - Now Foods

    Energy B-12 2000 μg (75 sachets) - Now Foods

    € 19,95

  • Energy B12 2000 μg (75 sachets) - NOW Foods

    Energy B12 2000 μg (75 sachets) - NOW Foods

    € 19,95

  • Foliumzuur 400 μg Actief met Vitamine B12 (60 tabs) - VitOrtho

    Foliumzuur 400 μg Actief met Vitamine B12 (60 tabs) - VitOrtho

    € 10,95

  • Life Extension, Methyl-Cobalamine 5 mg, 60 zuigtabletten

    € 39,95

Van hoog naar laag sorteren

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
per pagina
Nederlands-TOPV

Moment...

{{var product.name}} is toegevoegd aan uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen

{{var product.name}} is verwijderd uit uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
Nederlands-TOPV   Bezig met laden...