Winkelwagen € 0,00 (winkelwagen is leeg)

U hebt niets in uw winkelwagen.

Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D

Vitamine D is een groep van in vet oplosbare prohormonen, waarvan de twee belangrijkste vormen vitamine D2 (ergocalciferol, de plantaardige vorm) en vitamine D3 (cholecalciferol, de dierlijke vorm) zijn. Vitamine D wordt aangemaakt in ons lichaam door zonlicht. Omdat in de winter de vitamine D-spiegel van de gemiddelde Nederlander tot een dieptepunt daalt, voelen veel mensen zich lusteloos en is de term 'winterdepressie' een eigen leven gaan leiden.

 
 
  Vitamine D    Vitamine D Tekort    Vitamine D gezondheidsclaims    Dosering Vitamine D    Beste Vitamine D supplementen  

Vitamine D

Vitamine D is één van de vitamines die het lichaam zelf kan maken. De meeste vitaminen kunnen niet aangemaakt worden door het menselijk lichaam, maar bij deze vitamine is dat (in beperkte mate weliswaar) dus wel het geval. Zo wordt deze vitamine onder invloed van zonlicht in de huid gevormd, maar kan de vitamine ook opgenomen worden in het lichaam door voeding te eten met deze vitamine.

Heel veel mensen hebben een tekort aan vitamine D en dat kan invloed hebben op onder meer het humeur. Ook is vitamine D belangrijk voor onder meer ons immuunsysteem. Ook is het een belangrijke bron voor sterke botten.

 

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vitamine die ons helpt om onze spieren en botten te versterken. Ook kan vitamine D helpen om wittere tanden te krijgen. Veel mensen merken daarnaast dat ze humeurig worden wanneer ze een tekort hebben aan vitamine D. Vitalime D zit voornamelijk in de zon, maar is ook te vinden in bijvoorbeeld in vette vis. Denk hierbij aan zalm of makreel.

Twee vormen van vitamine D

Vitamine D komt voor in twee vormen, namelijk vitamine D3 (cholecalciferol genoemd) en vitamine D2 (ergocalciferol genoemd). De vitamine cholecalciferol door de huid gevormd en komt van nature voor in enkele voedingsmiddelen, terwijl ergocalciferol geïsoleerd wordt uit bestraalde vetten. De vitamine cholecalciferol is sterker dan de andere vorm van de vitamine, dus deze vorm van vitamine wordt over het algemeen meer gebruikt voor supplementen en als toevoeging aan specifieke voedingsmiddelen.

 

Waarom vitamine D gebruiken?

Vitamine D is erg belangrijk voor het menselijk lichaam. Zo zorgt deze vitamine ervoor dat onze botten en tanden sterk worden en blijven, door calcium en fosfor uit eten goed op te nemen en vast te leggen in botten en tanden tijdens de groei. Daarnaast is de vitamine nodig om botontkalking te voorkomen en te beperken, zodat het risico op botontkalking op latere leeftijd kleiner wordt. Tot slot speelt de vitamine tevens een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling van het lichaam, zoals bij het afweersysteem.

 

Wanneer heb je een tekort aan vitamine D?

Een tekort aan vitamine D kan vrij gemakkelijk ontstaan. De meeste vitamine D halen we namelijk uit de zon en in Nederland schijnt de zon vaak niet voldoende om er genoeg vitamine D uit te halen. Dit geldt met name voor de lange, donkere dagen in de winterperiode. Het aantal zonuren is dan een stuk minder en vaak is de zon ook nog eens verstopt achter een dikke laag wolken. Wanneer je dan ook nog eens overdag ergens op een kantoor werkt, is de kans aanwezig dat je een tekort aan vitamine D hebt. Ook senioren hebben een verhoogder risico op een tekort aan vitamine D.

Als u te weinig van deze vitamine binnenkrijgt, kunt u te maken krijgen met enkele vervelende gevolgen. Ten eerste kan een tekort aan de vitamine zorgen voor het ontstaan van de Engelse ziekte bij kinderen: een ziekte die afwijkingen aan het skelet veroorzaakt. Krijgt u als volwassene te weinig van de vitamine binnen, dan kan dit leiden tot botontkalking en/of spierzwakte. Daarnaast is het afweersysteem van het lichaam minder goed door een tekort aan de vitamine, waardoor u sneller en gemakkelijker ziek kunt worden.

 

Wat kun je doen tegen dit tekort?

Om te voorkomen dat je een tekort hebt aan vitamine D, kun je vaker naar buiten gaan. Een wandeling in de zon van een halfuur kan al voldoende verschil maken. Sommige mensen hebben echter wel wat meer nodig en soms schijnt er te weinig zon om er goed van te kunnen profiteren. In dat geval kan een speciale lichtlamp aanschaffen. Hier kun je dan dagelijks een kwartiertje tot een halfuur in kijken. Dit kost natuurlijk wel weer wat van je tijd, maar het helpt goed.

Geen zin in een lichtlamp? Supplementen met vitamine D helpen natuurlijk ook goed. Je kunt deze dagelijks slikken wanneer je het idee hebt dat je een vitamine D tekort hebt en dit kan ervoor zorgen dat je niet langer meer last hebt van allerlei vage klachten. 

Extra vitamine D innemen

U kunt de vitamine binnenkrijgen door regelmatig in de zon te gaan zitten (uiteraard niet te lang en niet te vaak) en door voedingsmiddelen te eten die deze vitamine bevatten. Echter, als u te weinig voedingsmiddelen met de vitamine eet en bovendien weinig in het zonlicht komt (bijvoorbeeld in de winter bij gebrek aan zonlicht), kan het zo zijn dat u te weinig van deze belangrijke vitamine binnenkrijgt. Om te voorkomen dat u te maken krijgt met de vervelende gevolgen van een tekort aan deze vitamine, wordt in dit geval aangeraden om extra van de vitamine in te nemen.

Van hoog naar laag sorteren

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
per pagina
Van hoog naar laag sorteren

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
per pagina

Moment...

{{var product.name}} is toegevoegd aan uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen

{{var product.name}} is verwijderd uit uw winkelwagen




Verder winkelen
Naar kassa en afrekenen
  Bezig met laden...